مشاوره کسب و کار اینترنتی

بسیاری از افراد به سبب این که تجربه و تخصص کافی در زمینه کسب و کارهای اینترنتی ندارند، از شروع فعالیت در این فضا می‌ترسند. در حالی که رمز و راز موفقیت در هر کسب و کاری، گسترش آن در فضای آنلاین و معرفی آن به کاربران بی شماری در سراسر جهان است. در چنین شرایطی یک مشاوره کسب و کار اینترنتی، به شما کمک خواهد کرد تا با اطمینان و اعتماد به نفس بهتری وارد این جهان شگفت انگیز و جذاب شوید. ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که کسب و کار اینترنتی چیست و انواع آن را به شما معرفی کنیم. همچنین در ادامه، به مهم‌ترین وظایف و توانمندی‌های مشاوره تجارت الکترونیک خواهیم پرداخت و از 7 گام موثر که برای راه اندازی کسب و کار خود باید طی کنید صحبت خواهیم نمود. خوشحال می‌شویم اگر تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

پیش از آن که در مورد مشاوره کسب و کار اینترنتی صحبت کنیم، باید به این سوال پاسخ دهیم که اصلاً کسب و کار اینترنتی چیست؟ و چه لزومی برای مشاوره و راه اندازی آن وجود دارد؟ همان‌گونه که می‌دانید در حال حاضر دنیای اینترنت بسیار گسترده شده و در تار و پود زندگی ما نفوذ کرده است. بسیاری از افرادی که تا پیش از این در بازارهای سنتی به فعالیت مشغول بودند، کسب و کار خود را در فضای آنلاین نیز راه اندازی نمودند. آمارها نشان دهنده آن است که درصد بالایی از افراد جامعه، ترجیح می‌دهند خرید خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. بنابراین راه‌اندازی کسب و کار در بستر اینترنت، یکی از بهترین شیوه‌هایی است که برند شما را در سطح گسترده‌ تری مطرح نموده و مشتریان فراوانی از سراسر جهان برای شما به ارمغان می‌آورد.

پس در پاسخ به سوال بالا، می‌توان به این نتیجه رسید که کسب و کارهای اینترنتی، مشاغلی هستند که کالا و خدمات خود را در فضای اینترنت عرضه می‌کنند. آن‌ها به خوبی اهمیت بالای بازارهای آنلاین را درک کرده‌اند و می‌دانند که برای ارائه هر چه بهتر کالا و خدمات خود به مشتریان، باید همگام با تکنولوژی روز جهان پیش بروند. خوشبختانه چشم انداز بسیار خوبی پیش روی کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد، به شرط آن که آگاهانه وارد این فضا شوید و از افراد متخصص و آگاه کمک بگیرید.

معرفی انواع کسب و کارهای اینترنتی

زمانی که نام کسب و کار اینترنتی را می‌شنویم، ذهن ما معطوف به فروشگاه‌هایی می‌شود که در فضای آنلاین اقدام به خرید و فروش انواع محصولات نموده‌اند. در صورتی که فعالیت در این فضا، بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم. در واقع تمامی افراد با هر توانایی و علاقه‌ای که دارند و در هر حوزه‌ای که به فعالیت مشغول هستند، می‌توانند با برخورداری از مشاوره کسب و کار اینترنتی، فعالیت خود را در این دنیای شگفت انگیز و وسیع آغاز کنند. در ادامه مطلب، چند نمونه از کسب و کارهایی که در فضای اینترنت به فعالیت مشغول هستند را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

1. فروشگاه‌های ارائه دهنده کالاهای فیزیکی

این روزها بسیاری از کسانی که دارای فروشگاه سنتی هستند و از طریق آن اقدام به فروش انواع کالاها و محصولات می‌نمایند، کسب و کار خود را در بازار آنلاین نیز راه‌اندازی نموده‌اند. این کسب و کارها در کنار فروشگاه سنتی خود، یک فروشگاه اینترنتی نیز طراحی نموده‌اند و محصولات خود را به طیف گسترده‌تری از مشتریان ارائه می‌نمایند. بدون شک بخش عظیمی از کسب و کارهای اینترنتی را، این طیف از مشاغل تشکیل داده‌اند. مشتریان نیز تمایل بسیار زیادی به خرید از این فروشگاه‌ها دارند. چه چیزی بهتر از این که بر روی مبل نشسته و در حال نوشیدن چای یا قهوه خود باشیم و محصول مورد نظر خود را سفارش دهیم؟ آن هم زمانی که فروشگاه های اینترنتی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را به دست ما می‌رسانند.

2. کسب و کارهای خدماتی

کسب و کارهای خدماتی نیز یکی از مهم‌ترین دسته بندی مشاغل اینترنتی به شمار می‌روند. به عنوان مثال بسیاری از مراکز ارائه دهنده خدمات بیمه‌ای یا بانک‌ها، از این بستر برای گسترش کسب و کار خود استفاده می‌نمایند. شما می‌توانید با یک گشت و گذار ساده در اینترنت، با بسیاری از این کسب و کارها آشنا شوید. خدماتی مانند حوزه سلامتی، بهداشت، درمان، نظافت، تاکسی اینترنتی و… از جمله این کسب و کارها به شمار می‌روند.

3. کسب و کارهای آموزشی

یکی دیگر از کسب و کارهایی که این روزها در میان کاربران محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند، وب سایت‌های آموزشی و سرگرمی هستند. بسیاری از کلاس‌های آموزشی، سمینار‌ها، همایش‌ها و… از این قبیل کسب و کارها به شمار می‌روند. این روزها بسیاری از کاربران به سبب مشغله‌های فراوانی که دارند، فرصت شرکت در کلا‌س‌های آموزشی مورد علاقه خود در فضای حقیقی را ندارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند این آموزش‌ها را از طریق یک بستر آنلاین دنبال کنند و همین امر سبب رونق بازار کسب و کارهای آموزشی شده است.

4. دیجیتال مارکتینگ

علاوه بر کسب و کارهایی که به شما معرفی کردیم، مشاغلی نیز وجود دارند که صرفاً در بستر اینترنت انجام می‌شوند و به رونق و گسترش سایر کسب و کارها کمک فراوانی می‌نمایند. به این دسته از مشاغل، دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود که شامل مواردی مانند طراحی وب سایت، برنامه نویسی تحت وب، مشاوره تجارت الکترونیک، مشاوره کسب و کار اینترنتی، کارشناس سئو، کارشناس تولید محتوا، طراح و گرافیست، تولید انیمیشن، طراحی زیورآلات و… می‌باشند.

مشاوره کسب و کار اینترنتی چیست؟

بدون شک بسیاری از کسانی که قصد دارند به تازگی کسب و کار خود را در زمینه تجارت الکترونیک و بازار آنلاین آغاز کنند، هزاران سوال بی جواب در ذهن خود دارند. آن‌ها نمی‌دانند که از کجا باید شروع کنند و چگونه در این مسیر به موفقیت برسند؟ در چنین شرایطی، مشاوره کسب و کار اینترنتی به کمک ما می‌آید و به تمامی سوالات ما پاسخ می‌دهد. افرادی که به عنوان مشاوره تجارت الکترونیک و کسب و کارهای اینترنتی به فعالیت مشغول هستند، دانش، تجربه و تخصص بسیار زیادی در این زمینه دارند. دریافت مشاوره از این افراد سبب می‌شود که وارد مسیر اشتباه نشوید و زمان و انرژی خود را به هدر ندهید.

چه زمانی باید از یک مشاور تجارت الکترونیک کمک بگیریم؟

اگر قصد دارید به صورت کاملاً جدی وارد بازار آنلاین شوید، باید بدانید که طی کردن این مسیر بدون کمک و همراهی افراد آگاه و متخصص، کاری بسیار سخت و دشوار است. دریافت مشاوره کسب و کار اینترنتی، سبب می‌شود تا تمامی قدم‌های خود را با اطمینان کامل بردارید و در نهایت به موفقیت در زمینه گسترش کسب و کار اینترنتی خود برسید.

در هنگام مواجه شدن با شرایط زیر، حتماً از یک مشاور تجارت الکترونیک کمک بگیرید:

  • اگر به تازگی قصد دارید وارد بازار آنلاین شده و یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید.
  • اگر تا پیش از این در بازار سنتی به فعالیت مشغول بودید و حالا می‌خواهید کسب و کار خود را در فضای آنلاین نیز گسترش دهید.
  • اگر در حال حاضر در زمینه کسب و کار اینترنتی به فعالیت مشغول هستید و با یک مانع جدی مواجه شده‌اید.
  • اگر در زمینه اجرای برنامه‌های مورد نظر خود، شکست خورده اید.
  • اگر دانش و تجربه کافی برای وارد شدن به بازار کسب و کارهای آنلاین را ندارید.
  • اگر مدت زمانی است کسب و کار خود را راه اندازی نموده‌اید و به نتیجه‌ای که انتظار داشتید، نرسیده‌اید.
  • اگر نیاز دارید یک برنامه ریزی دقیق با استراتژی مشخص برای وب سایت خود طراحی نمایید.

مهم‌ترین وظایف مشاور تجارت الکترونیک

زمانی که شما برای دریافت خدمات مشاوره کسب و کار اینترنتی، به افراد متخصص مراجعه کنید، چشم انداز جدیدی از بازار آنلاین پیش روی شما باز می‌شود. آن هنگام است که متوجه خواهید شد حرکت در این مسیر با همراهی یک مشاور تجارت الکترونیک، تا چه میزان آسان و لذت بخش است. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که یک مشاور تجارت الکترونیک، در مقابل کسانی که قصد دارند کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی نموده و یا گسترش دهند چه وظایفی دارد:

  • افرادی که بدون هیچ تجربه‌ای قصد وارد شدن به بازار آنلاین را دارند، می‌توانند با کمک یک مشاور آگاه و دلسوز، با کسب و کارهای اینترنتی آشنا شوند
  • یک مشاور تجارت الکترونیک می‌تواند برنامه‌ای دقیق طراحی نموده و اقدام به ترسیم طرح‌های اجرایی نماید. این موضوع سبب می‌شود تا کسب و کارها با قدرت و توان بیشتری در این فضا به فعالیت مشغول شوند.
  • او برنامه‌هایی در زمینه بازاریابی و توسعه کسب و کار به مشتریان خویش ارائه خواهد نمود.
  • یک مشاور کسب و کار اینترنتی، در زمینه طراحی و راه‌اندازی بخش دیجیتال مارکتینگ مجموعه به شما کمک خواهد نمود.
  • شما می‌توانید از مشاور خود در زمینه راه‌اندازی بخش فروشگاه اینترنتی وب سایت خود کمک بگیرید.
  • علاوه بر طراحی و تدوین برنامه در جهت گسترش کسب و کارهای اینترنتی، اجرای برنامه‌ها و به اتمام رساندن کلیات برنامه، از جمله مهم‌ترین وظایفی است که بر عهده یک مشاوره کسب و کار اینترنتی قرار دارد.

توانمندی‌های مشاور کسب و کار اینترنتی

بسیاری از افرادی که در زمینه مشاوره کسب و کار اینترنتی به فعالیت مشغول هستند، دانش، تخصص و تجربه بسیار زیادی در این زمینه دارند. بسیاری از آن‌ها کسانی هستند که به عنوان کار آفرین، کسب و کار خود را در این فضا پایه گذاری نموده و به موفقیت‌های بی شماری در این حوزه دست یافته‌اند. از جمله توانمندی‌هایی که یک مشاور کسب و کار اینترنتی از آن برخوردار می‌باشد، می‌توان به پارامترهای زیر اشاره نمود:

  • آن‌ها به مشتریان خود کمک می‌کنند تا استراتژی معرفی و تبلیغ محصولات خود را در بازار آنلاین فرا بگیرند.
  • مشاوران کسب و کارهای اینترنتی، در زمینه چگونگی معرفی محصول، افزایش آگاهی مخاطبان و تحت تاثیر قرار دادن آن‌ها، به کسب و کارهای اینترنتی مشاوره می دهند.
  • آن‌ها می‌توانند یک بازاریابی مشخص برای شرکت‌ها تعیین نموده و یک شعار منحصر به فرد و تاثیر گذار برای برند مورد نظر ایجاد کنند.
  • طراحی سایت، اصول سئو و تولید محتوای با کیفیت، از دیگر توانمندی‌هایی است که یک مشاور تجارت الکترونیک از آن برخوردار است.
  • مشاوران کسب و کارهای اینترنتی در زمینه بازاریابی و شناخت بازار هدف، دانش و تجربه بالایی دارد و می‌تواند کسب و کار شما را به مسیر درستی سوق دهد.
  • از جمله مهم‌ترین مهارت‌های یک مشاوره کسب و کار اینترنتی می‌توان به مواردی مانند بهینه سازی وب سایت، توانایی ایجاد یک تصویر شاخص از برند، آگاهی از رفتار مشتری، مهارت در زمینه راه‌اندازی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اشاره نمود.

7 گام مهم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

اگر شما نیز جزو آن دسته از عزیزانی هستید که در این زمینه دانش و تجربه کافی ندارید، بهتر است به سراغ مشاوره کسب و کار اینترنتی، توسط افراد حاذق و متخصص بروید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا با قدم‌هایی استوار و محکم در این مسیر آغاز به حرکت کنید. همچنان در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا 7 گام مهمی که در زمینه راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی باید بردارید را به شما عزیزان معرفی کنیم:

1. هدف گذاری کنید

برای رسیدن به یک مقصد خاص، باید نقشه‌ای کامل و بدون نقص در دست داشته باشیم. در این نقشه باید مواردی مانند نقطه شروع، مسیر حرکت و همچنین هدف نهایی مشخص شده باشد. در واقع اولین نکته‌ای که در یک مشاوره کسب و کار اینترنتی می‌آموزید، هدف گذاری دقیق و واقع بینانه است. در چنین شرایطی ممکن است مشاوره تجارت الکترونیک از شما بپرسد که قصد دارید کسب و کار خود را تا چه میزان گسترش دهید؟ آیا می‌خواهید یک فروشگاه اینترنتی ساده لباس داشته باشید یا قصد دارید مانند دیجی‌کالا، بازار آنلاین یک کشور را به تسخیر خود در آورید؟ پاسخ به این سوالات، نقطه عطف مهمی در حرکت شما خواهد بود.

2. نوع کسب و کار خود را تعیین کنید

در مرحله دوم باید این موضوع را مشخص کنید که قصد دارید در چه زمینه‌ای به فعالیت مشغول شوید؟ بدون شک اگر صاحب یک کسب و کار در فضای حقیقی باشید، کار شما در فضای آنلاین راحت‌تر خواهد بود. اما اگر در نقطه شروع هستید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره کسب و کار اینترنتی که برخی از شرکت‌های معتبر ارائه می‌نمایند استفاده کنید. مشاوران تجارت الکترونیک به شما خواهند گفت که مردم از خرید چه کالاهایی استقبال می‌کنند؟ همچنین با بررسی علاقه و تجربه شما، بهترین نوع کسب و کار را به شما پیشنهاد می‌دهند.

3. به تامین کالا یا خدمات خود فکر کنید

یک فروشگاه اینترنتی نیز مانند فروشگاه‌های سنتی، باید منبعی برای تامین کالاهای خود در اختیار داشته باشد. همچنین اگر قصد دارید یک کسب و کار خدماتی راه‌اندازی نمایید، باید دانش و تخصص کافی را در این زمینه به دست آورید. بدون شک اطلاع از نیازهای کاربران و مشتریان، می‌تواند در این زمینه به شما کمک فراوانی نماید. اگر به این فکر کنید که مشتری شما چه کالاها و خدماتی را نیاز دارد، بهترین مسیر را برای تامین آن‌ها پیدا می‌کنید. فراموش نکنید که اگر در زمینه شیوه تامین کالا و عقد قرارداد اطلاعی ندارید، حتماً از مشاوره کسب و کار اینترنتی که توسط شرکت‌هایی مانند مشاوره تجارت الکترونیک تهران وب هاست انجام می‌شود، بهره بگیرید.

4. مقدمات راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی خود را فراهم نمایید

خوشبختانه راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی به میزان کسب و کارهایی که در فضای حقیقی قصد راه اندازی آن‌ها را داریم، پر دردسر نیستند. شما برای این که یک فروشگاه یا شرکت در بازار سنتی تاسیس کنید، نیاز به اخذ مجوز‌های گوناگون، اجاره ملک، استخدام پرسنل و… دارید. در حالی که یک بیزینس آنلاین، به راحتی و با بهره‌گیری از مشاوره کسب و کار اینترنتی، شکل می‌گیرد و جایگاه خود را در این فضا پیدا می‌کند. اما با این وجود، شما نیاز به فراهم نمودن مقدماتی مانند طراحی سایت، راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی، سئو و بهینه سازی وب سایت، تولید محتوای موثر و… دارید. تمامی این موارد با راهنمایی گرفتن از مشاوران حاذق و با تجربه‌ای که در زمینه تجارت الکترونیک به فعالیت مشغول هستند، امکان پذیر است.

5. یک نام خوب برای برند خود انتخاب کنید

انتخاب نام برند برای کسب و کار اینترنتی، از اهمیت بسزایی برخوردار است. نام برند باید به گونه‌ای باشد که به خوبی در ذهن مشتریان حک شود. این نام باید مختصر بوده و تا حدودی به فعالیتی که انجام می‌دهید مربوط باشد.

6. بستر لازم برای فعالیت خود در بازار آنلاین را فراهم کنید

بدون شک بهترین بستری که می‌توانید توسط آن کسب و کار خود را در بازار آنلاین راه‌اندازی نمایید، یک وب سایت است. هر چند شبکه‌های اجتماعی نیز در این زمینه نقش موثری ایفا می‌کنند، اما یک وب سایت قدرتمند و حرفه‌ای، اعتبار کسب و کار شما را دو چندان می‌کند. برای طراحی وب سایت ابتدا باید اقدام به خرید دامنه و هاست نموده و قالب مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین راه اندازی درگاه بانکی برای پرداخت آنلاین، دریافت نماد الکترونیک، سئو سایت و… از جمله مواردی است که برای راه اندازی کسب و کار خود به آن نیاز دارید.

7. مدیریت، نظارت، تبلیغات و مشتری مداری را انجام دهید

پس از فراهم کردن بستر مناسب، حالا فعالیت شما در بازار آنلاین آغاز شده است. از این زمان به بعد باید تمام تلاش خود را به کار ببرید تا کسب و کار نوپای خود را در این دنیای گسترده و وسیع مطرح کنید. اینجاست که باید با مدیریت و نظارت دقیق، کسب و کار خود را پیش ببرید. همچنین باید شیوه‌هایی برای تبلیغات و بازاریابی را به کار ببرید تا مشتریان از سراسر جهان شما را پیدا کرده و از کالاها و خدماتی که ارائه می‌دهید استفاده نمایند. همچنین اصل مشتری مداری را فراموش نکنید، زیرا تعامل با کاربران و برطرف کردن نیازهای آن‌ها، باعث تبدیل شدن آن‌ها به مشتریان وفادار کسب و کار شما می‌شود.

مشاوره کسب و کار اینترنتی با مهندسین حرفه‌ای تیم مشاوره تجارت الکترونیک تهران وب هاست

شاید با مطالعه مطالبی که عنوان شد، فکر کنید که برای وارد شدن به بازار تجارت الکترونیک بسیار کم تجربه هستید و چیزی نمی‌دانید. چنین احساسی کاملاً طبیعی است و تمامی افراد در آغاز هر مسیری با ترس و نگرانی‌هایی مواجه می‌شوند. خبر خوشی که برای شما داریم این است که تیم مهندسین مشاوره تجارت الکترونیک تهران وب هاست، با سال‌ها دانش و تجربه خود، در کنار شما هستند تا با اطمینان و اعتماد کافی وارد این بازار شوید. تمامی مواردی که برای کسب و کار اینترنتی خود به آن نیاز دارید را از مهندسین تیم ما بخواهید. کارشناسان ما در ابتدا اقدام به ارائه مشاوره کسب و کار اینترنتی به شما نموده و سپس در تمامی مراحل راه‌اندازی کسب و کار تا رسیدن به میزان بالای فروش، شما را همراهی خواهند کرد؛ تنها کافی است با ما تماس بگیرید و بقیه کار را به ما بسپارید.